Poprawne funkcjonowanie naszego systemu immunologicznego zależy od samego stylu życia na który składa się: 

  • stanu odżywiania,
  • diety, która powinna być odpowiednio zbilansowana w odpowiednie  makro i mikroskładniki, 
  • odpowiedniej higieny snu, 
  • regeneracji i odnowy biologicznej, 
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem,
  • na samym końcu postawić należy na suplementacje, lecz gdy mamy wykryte niedobory.

 

Okres zimy nie jest odpowiedni na pewno na zbyt duże restrykcje kaloryczne, ze względów na narażenie naszego orgnizmu na niedobory minerałów i witamin.  

Suplementacja jest elementem uzupełniającym,gdy zrealizujemy podstawowe elementy dbania o zdrowie. 

 

Na co dzień należy postawić na jadłospis, który będzie urozmaicony i uwzględnia wszystkie artykuły z różnych grup spożywczych.

Stawiamy  na takie produkty jak: warzywa i owoce w wersji mrożonej, świeżej też (głównie te produkty, które mogą być w naszym klimacie bez problemu magazynowane), kiszonki, fermentowane produkty mleczne. 

Dbajmy również o odpowiednią ilość protein w naszej diecie: chude mięsa, ryby morskie, jaja, rośliny strączkowe, orzechy i pestki. Tłuszcze w dobrej postaci - jednonienasycone kwasy tłuszczowe (np. oliwa z oliwek), wielonienasycone kwasy tłuszczowe(np. orzechy, pestki dyni, olej lniany)

Nie bójcie się dodawać do potraw przypraw i ziół, są one bogate w związki biologicznie czynne o potencjale przeciwzapalnym (kurkuma, pieprz, imbir, cynamon, kardamon, goździki, czosnek, cebula). 

Co warto suplementować stale?

  • witaminę D - działanie plejotropowe,
  • pieżge, pyłek kwiatowy, propolis- właściwości bakteriobójcze i antybiotyczne
  • produkty bogate w witaminę C - sok z dzikiej róży, aronii, acerola - oddziaływanie na produkcję przeciwciał i cytokin, działanie antyoksydacyjne.
  • oleje roślinne - oleje tłoczone na zimno z wiesiołka, czarnuszki, ogórecznika, lniany - działanie przeciwzapalne,
  • omega 3 -  kw. DHA i EPA
  • okresowo - olej z wątroby rekina (dobre żródło skwalenu) lub olej z wątroby dorsza -tran.

 

 Piotr Pabis FITDIETETYK