Oto małe przypomnienie z anatomii i fizjologii człowieka by odpowiedzieć sobie samemu na wyżej wymienione pytania :

Jelita są ogromne i dzielą się na wiele odcinków. Przede wszystkim dzielimy je na:  

Jelito cienkie, które osiąga 4-5 metrów u dorosłego człowieka i jest najdłuższym odcinkiem układu pokarmowego. Tutaj trafia częściowo strawiony pokarm, z którego wchłaniana jest większość składników odżywczych jakie uzyskujemy z pożywienia. 

Jelito cienkie możemy podzielić na trzy odcinki: dwunastnicę, jelito czcze i jelito kręte. W nich znajduje się błona zbudowana z mięśni gładkich- odpowiedzialnych za ruchy perystaltyczne jelit, dzięki tym ruchom nasz pokarm przesuwa się dalej. 

Mięśnie te połączone są z układem nerwowym, a odczuć to  możemy między innymi w stresowych sytuacjach, gdzie ruchy perystaltyczne są przyspieszone lub całkowicie zwolnione. Objawia się to np. bólem brzucha lub biegunką.

 Od środka pokrywa je błona śluzowa, na której umiejscowione są grudki chłonne- odpowiedzialne za naszą odporność. Pod błoną mamy naczynia krwionośne, co umożliwia transport składników odżywczych  z jelit do każdej części ciała. 

Jelito grube jest ostatnim odcinkiem przewodu pokarmowego. Jego długość 1,3-1,6 m. nie ujmuje mu ważności funkcji, które pełni.

Zachodzi tutaj między innymi: 

-zwrotne wchłanianie wody z pokarmu, soli mineralnych i elektrolitów.

-produkcja i wydalanie kału

 

Ten odcinek jest  też  ogromnym siedliskiem mikroflory bakteryjnej odpowiedzialnej za:

-trawienie błonnika 

-wytwarzanie krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych-SCFA (odbudowa oraz działanie przeciwzapalne)

-syntezę witamin K, wit. B12,

-niszczenie szkodliwych bakterii, 

-stymulacja układu immunologicznego.

 

Poprzez funkcje jakie pełnią jelita, mamy obraz jak ogromny wpływ mają na nasz cały organizm:

-na układ nerwowy (nasze samopoczucie)

-układ odpornościowy (stany zapalne, alergie)

-na wchłanianie składników pokarmowych (braki witaminowo-mineralne)


 

Jak o nie zadbać?

Poprzez wprowadzenie w diecie zdrowych mało przetworzonych produktów (np. warzywa, owoce, gruboziarniste kasze)

Unikanie wysoko przetworzonych produktów spożywczych (np. fast-food, cukier).

Dbanie o florę jelitową poprzez dostarczanie odpowiednich substratów czyli prebiotyków- idealnej pożywki dla bakterii znajdujących się w jelitach, a po zastosowaniu antybiotykoterapii lub w jej trakcie- stosowanie probiotyków, by nie doprowadzić do dysbiozy w jelitach. 

Nie zapominajcie, że stres też działa destrukcyjnie na jelita i ich pracę.